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- Verlag: Evangelische Verlagsanstalt
- Themenbereich: Geschichte und Archäologie - Geschichte
- Genre: keine Angabe / keine Angabe
- Seitenzahl: 360
- Ersterscheinung: 01.11.2016
- ISBN: 9783374045532
Gott, Tugend und Unsterblichkeit
Theologische Aufsätze II: Protestantisches Christentum und die Herausforderung »Aufklärung«
Walter Sparns Beiträge zeigen, welchen Aufschwung die interdisziplinäre Forschung zur europäischen Aufklärung des 18. Jahrhunderts in den letzten Jahrzehnten genommen hat, und ziehen Konsequenzen auf dem Feld der Theologie, Philosophie und Frömmigkeitsgeschichte. Sie machen es plausibel, von »der« Aufklärung als einer Epoche im Sinne einer einzigartigen geschichtlichen Konstellation zu sprechen, an der die religiöse Kultur aktiv und passiv teilhatte. Es handelt sich allerdings um eine theologisch und religionspolitisch heterogene Einheit; man kann sogar rivalisierende Aufklärungen identifizieren. Die Aufklärung, die um 1800 in eine Krise geriet, bedeutete theologische Herausforderungen, die auch heute noch bestehen. Das gilt für die Bibelhermeneutik, die Ästhetik religiöser Praxis, die christliche Ethik und die Kirchenreform. Die Studien exemplifizieren das an Personen (F. F. Budde, S. J. Baumgarten, J. Semler, G. F. Händel, Ch. Jennens, F. G. Klopstock, J. P. Uz, G. E. Lessing, I. Kant, G. Chr. Storr u. a.), an Orten (Halle, Berlin, London, Ansbach, Tübingen u. a.), an theoretischen und literarischen Formationen (Pietismus, Wolffianismus, Neologie, religiöse Dichtung) und an krisenhaften Phänomenen (Soteriologie, Gesangbuchreform, Supranaturalismus).
[God, Virtue, Immortality. Protestant Christianity and the Challenge of »Enlightenment«. Theological Essays II]
The essays reflect the enormous boom which the interdisciplinary research of the European Enlightenment of the 18th century has experienced in recent decades regarding the history of theology, philosophy and religion. They make it plausible to speak of ‘the’ enlightenment as an epoch in the sense of a characteristic historical constellation in which religious culture participated actively and passively. However, it was a very heterogeneous unity; even rival enlightenments can be identified. Enlightenment, which around 1800 got into a religious, epistemic and political crisis, has nevertheless developed theological challenges with regard to hermeneutics, the aesthetics of religious practice, Christian ethics and of the pending church reform. Both the common profile of a ‘pious’ enlightenment, and of »enlightening« challenges become visible in persons (F. F. Budde, S. J. Baumgarten. J. S. Semler, G. F. Händel, Ch. Jennens, F. G. Klopstock, J. P. Uz, G. E. Lessing, I. Kant, G. Chr. Storr, and others), places (Halle, Berlin, London, Ansbach, Tübingen), theoretical and literary formations (pietism, Wolffianism, neology, religious poetry) and in highly significant developments in soteriology, hymnbook reform, and a critical turn against supernaturalism.
[God, Virtue, Immortality. Protestant Christianity and the Challenge of »Enlightenment«. Theological Essays II]
The essays reflect the enormous boom which the interdisciplinary research of the European Enlightenment of the 18th century has experienced in recent decades regarding the history of theology, philosophy and religion. They make it plausible to speak of ‘the’ enlightenment as an epoch in the sense of a characteristic historical constellation in which religious culture participated actively and passively. However, it was a very heterogeneous unity; even rival enlightenments can be identified. Enlightenment, which around 1800 got into a religious, epistemic and political crisis, has nevertheless developed theological challenges with regard to hermeneutics, the aesthetics of religious practice, Christian ethics and of the pending church reform. Both the common profile of a ‘pious’ enlightenment, and of »enlightening« challenges become visible in persons (F. F. Budde, S. J. Baumgarten. J. S. Semler, G. F. Händel, Ch. Jennens, F. G. Klopstock, J. P. Uz, G. E. Lessing, I. Kant, G. Chr. Storr, and others), places (Halle, Berlin, London, Ansbach, Tübingen), theoretical and literary formations (pietism, Wolffianism, neology, religious poetry) and in highly significant developments in soteriology, hymnbook reform, and a critical turn against supernaturalism.
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