Ich habe die Originalausgabe gelesen
Deutscher Text am Ende
What is talent in presentation, writing, makeing a movie? To me, it is the delivery of something captivating – even more so, when it it means presenting something rather, well, dull to instead look interesting, even entertaining. Robert Harris CAN. Any ongoing repetetive procedure certainly does have its dull moments (ask Germans now how tired we are this January 2018 if there will ever be a new government after the election back on September 24th). This book is about electing a Pope – so, lots of repetetive procedures, traditions, and - opposing fractions. I am Protestant, and despite of being aware of the difficulties in between the more liberal and the more tradional within the Catholic Church, I had been to naive to follow that thought further so that of course any tendencies would also show in the elections.
I rather knew “Pope, election, white smoke, lots of traditions“. The Cardinals obviously are humans, not just men of God. Of course, fiction, but I found it plausible, given the bickering that surfaces in public between some groups or clergymen. Still, I found the way Harris handled this decent enough, but probably somebody hesitating might rather wish to consult a Catholic reviewer. This is, though, not “DaVinci Code“-wise type of conspiracy or treasure hunting (as I had feared).
The story begins with the death of the Pope and is told from the perspective of Cardinal Lomeli – the reader will know what he thinks, how he feels, but learn about the others only from Lomeli‘s impression or by what they say, do or how they behave. There will be over 100 Cardinals entitled to vote, and lots of staff, but the main characters are:
the four senior cardinals of the Catholic Church:
• the Secretary of State, Aldo Bellini. Italian. The intellectual hope of the liberals
•the Camerlengo (Chamberlain) of the Holy See, Joseph Tremblay (French Canadian). Also Prefect of the Congregation for the Evangelisation of Peoples
•the Cardinal Major Penitentiary/confessor-in-chief, Joshua Adeyemi (Nigerian Cardinal) – potential to be the first black Pope
•himself, Jacopo Lomelli, as Dean of the College of Cardinals
•Archbishop Woźniak, the Prefect of the Papal Household,
•nuns from the Company of the Daughters of Charity of St Vincent de Paul
•Cardinal Benítez, Filipino
•Archbishop Mandorff, the Master of Papal Liturgical Celebrations,
•Secretary of the College of Cardinals, Monsignor Raymond O’Malley
•Monsignor Morales Cardinal Goffredo Tedesco, Traditionalist
I found the book hard to categorize: gripping, but less of a thriller, rather like a political drama, probably. There are some key sentences when you realize that the story is told looking backwards: p 184 “Later, it would be obvious to Lomeli what he should have done next.“ I found some of those hints a tad too thick. You do soon have an idea of where this is leading to, but it remains to be unpredictable as you do not have much of an idea about how to get there and why. So, gripping, but not like gory or action. And it is brilliant how Harris weaves in the explanations to procedures, symbols, etc.
Find out yourself what links a nun sent in from Africa, hiding places within furniture, and bathroom gadgets. Solid 4 ½ stars, no rounding up due to that “too much“, but that’s rather beancounting. Recommendable.
“Our faith is a living thing precisely because it walks hand in hand with doubt. If there was only certainty, and if there was no doubt, there would be no mystery and therefore no need for faith.“ p 123f
Was bedeutet Talent bei einer Präsentation, beim Schreiben, beim Filmemachen? Für mich bedeutet das, etwas Mitreißendes abzuliefern - das gilt umso mehr, wenn es um etwas eher, nun ja, Trockenes geht, das unterhaltsam dargestellt wird. Robert Harris KANN. Jede neue repetitive Prozedur hat ganz sicher ihren Anteil an Langeweile (was man in Deutschland seit den Wahlen vom 24. September, aus denen heute im Januar 2018 immer noch keine Regierung hervorgegangen ist, sicher niemandem erklären muss). In diesem Buch geht es um die Wahl eines Papstes - also etliche Wiederholungen einer Prozedur, Traditionen, gegensätzliche Fraktionen. Ich bin evangelisch, und auch wenn ich mir des Gegensatzes zwischen den liberalen und den traditionellen Zweigen der katholischen Kirche bewusst bin, war ich irgendwie zu naiv, diesen Gedanken dahin weiterzuverfolgen, dass sich das natürlich auch in den Wahlen abbilden muss.
Ich wusste vor allem "Papst, Wahl, weißer Rauch, viele Traditionen". Die Kardinäle bleiben natürlich auch als Gottesmänner vor allem Menschen. Fiktion, aber für mich plausibel, vor allem, wenn man die Sticheleien mit einbezieht, die gelegentlich an die Öffentlichkeit kommen. Harris scheint das dezent und würdevoll abzuhandeln, wer zweifelt, sollte jedoch vielleicht die Meinung eines katholischen Lesers erfragen. Es geht hier nicht um Verschwörungen à la "Da Vinci-Code" oder Schatzjagden, wie ich gefürchtet hatte.
Die Geschichte beginnt mit dem Papsttod und wird erzählt aus der Perspektive von Kardinal Lomeli - der Leser weiß, was Lomeli denkt, fühlt, aber erfährt von anderen nur aus Lomelis Wahrnehmung oder durch deren Worte oder Verhalten. Etwa 100 Kardinäle sind wahlberechtigt, dazu gibt es viel Personal, aber die Hauptpersonen sind:
die vier Senior-Kardinäle (Begriffe??) der katholischen Kirche:
• der Kardinal-Staatssekretär, Aldo Bellini. Italiener. Die intellektuelle Hoffnung der Liberalen
•der Camerlengo (Kardinalkämmerer) des heiligen Stuhls, Joseph Tremblay (Franko-Kanadier). Auch Präfekt der Kongregation für die Evangelisierung der Völker
•the Cardinal Major Penitentiary/confessor-in-chief, Joshua Adeyemi (Nigerian Cardinal) – vielleicht der erste schwarze Papst
•er selbst, Jacopo Lomelli, als Kardinaldekan
•Erzbischof Woźniak, der Präfekt des päpstliche Haushalts,
•Nonnen from the Company of the Daughters of Charity of St Vincent de Paul
•Kardinal Benítez, von den Philippinen
•Erzbischof Mandorff, the Master of Papal Liturgical Celebrations,
•der Sekretär des Kardinalskollegium, Monsignor Raymond O’Malley
•Monsignor Morales Cardinal Goffredo Tedesco, Traditionalist
Das Buch lässt sich kaum einem Genre zuordnen: spannend, aber weniger ein Thriller, eher wie ein Politdrama vielleicht. Es gibt einige Schlüsselsätze, die bemerken lassen, dass die Geschichte im Rückblick erzählt wird: S. 184 “Later, it would be obvious to Lomeli what he should have done next.“ Mir waren diese vielen Hinweise einen Hauch zu dick aufgetragen. Bald hat man eine Idee, wohin das alles führt, aber die Handlung bleibt unvorhersehbar, da man weiterhin keine Idee hat, wie man dorthin gelangt und warum. Also, spannend, aber nicht blutrünstig und ohne Action. Und es ist geradezu brillant, wie Harris die Erklärungen mit einbaut zu Prozeduren und Symbolen etc.
Was verbindet also eine Nonne, die aus Afrika geschickt wurde, mit Verstecken in Möbeln und Bad-Utensilien? Gute 4 1/2 Sterne, keine Aufrundung wegen des erwähnten "zu viel", aber das ist eher Erbsenzählerei. Empfehlenswert.
“Our faith is a living thing precisely because it walks hand in hand with doubt. If there was only certainty, and if there was no doubt, there would be no mystery and therefore no need for faith.“ p 123f